Pagājušajā gadā kopējais mazumtirdzniecības apjoms tiešās pārdošanas sektorā Latvijā ir pieaudzis par 4%, sasniedzot 68 miljonus eiro, neskaitot pievienotās vērtības nodokli. Turklāt, tiešajā tirdzniecībā iesaistīto nodarbināto personu skaits ir palicis nemainīgs – aptuveni 63 tūkstoši cilvēku.
Tiešās tirdzniecības tirgus pagājušajā gadā turpināja uzrādīt stabilu izaugsmi un aptuveni 2 reizes pārsniedza kopējo mazumtirdziecības apgrozījuma izaugsmes rādītāju. “Jāuzsver, ka mazumtirdzniecības apjoma pieaugums tiešās pārdošanas sektorā Latvijā, kā arī citās Baltijas valstīs, bija viens no straujākajiem visā Eiropas Savienībā, kur pārdošanas apjoms tiešās tirdzniecības uzņēmumiem pieauga par 1,3%”, rezultātus skaidro Baltijas Tiešās tirdzniecības asociācijas ģenerālsekretārs Gintauts Zalecks (Gintautas Zaleckas).
Gintauts Zalecks norāda, ka šāda noturīga izaugsme liecina par to, ka tiešā pārdošana nav zaudējusi savu pievilcību citu iepirkšanās veidu vidū, jo katrs klients var saņemt personīgu apkalpošanu un ieteikumus no tiešā pārdevēja vai konsultanta personīgi vai tiešsaistē, kā arī saņemt augstas kvalitātes preces. Šogad, ņemot vērā globālo COVID-19 pandēmiju un tās izraisītās sekas ekonomikā, kā piemēram, bezdarba pieaugumu, ir sagaidāms, ka arvien vairāk cilvēku meklēs iespējas, kur gūt papildu ienākumus vai izvērtēs iespējamos ienākumu avotus. Tāpēc šis ir iespēju laiks tiešās tirdzniecības uzņēmumiem, kuri jau uzrāda pārdošanas apjoma palielināšanos.
Neatpaliekot no Latvijas, 2019. gadā tiešās tirdzniecības sektora apjoms Lietuvā arī pieauga par 4,6%, Igaunijā – par 2%, sasniedzot attiecīgi 88 miljonus un 50 miljonus eiro. Pretstatā Latvijai, kur tiešajā tirdzniecībā iesaistīto personu skaits ir stabils, Lietuvā tas palielinājās par 1%, bet Igaunijā samazinājās par 2,5%, iesaistot attiecīgi vairāk nekā 83 tūkstošus un 44 tūkstošus cilvēku.
Latvijā, tāpat kā citās Baltijas valstīs, visvairāk pirkto preču kategorijā, kas tiek iegādātas tiešajā tirdzniecībā, saglabājas kosmētikas un personīgās higiēnas preces, otrajā vietā atstājot uztura bagātinātājus. Citas preču kategorijas, kuras pircēji visvairāk iegādājas tiešajā tirdzniecībā ir mājsaimniecības preces, uzkopšanas līdzekļi, ierīces un iekārtas mājas vides uzlabošanai, kā arī apģērbs un aksesuāri.
Fakti un skaitļi:
2019. gadā kopējais pārdošanas apgrozījums tiešās tirdzniecības industrijā Baltijas valstīs sasniedza gandrīz 206 miljonus eiro, bet cilvēku skaits, kas iesaistīti tiešajā tirdzniecībā, bija vairāk nekā 190 tūkstoši.
Saskaņā ar Eiropas Tiešās tirdzniecības asociācijas Seldia (Seldia) datiem, ES valstu tiešās tirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums 2019. gadā bija vairāk nekā 30,3 miljardi eiro. Tiešās tirdzniecības uzņēmumi rada iespējas papildu ienākumu gūšanai vai privātai uzņēmējdarbībai vairāk nekā 6,9 miljoniem cilvēku.
Saskaņā ar Pasaules Tiešās tirdzniecības asociāciju federācijas (WFDSA) datiem, 2019. gadā kopējais apgrozījums tiešās tirdzniecības uzņēmumos, kas pieder federācijai, bija 180,5 miljardi ASV dolāru, un cilvēku skaits, kas iesaistīti tiešajā tirdzniecībā, bija vairāk nekā 119,9 miljoni, no kuriem 53 miljoni ir tiešās pārdošanas uzņēmēji, kuri attīsta savus individuālos uzņēmumus, strādājot pilnu vai pusslodzes darba laiku.
Tiešā tirdzniecība 85% šajā industrijā iesaistītiem cilvēkiem ir papildu ienākumu avots, un 78% nodarbināto tiešajā tirdzniecībā ir sievietes.