Tas ir pirmais tāda veida neatkarīgs pētījums Latvijā, kurš ļauj uzmanīgāk paskatīties uz tiešās tirdzniecības sektoru un ar to saistītajām personām. Pētījumu 2023. gada martā–aprīlī pēc Eiropas tiešās tirdzniecības asociācijas Seldia un Direct Selling Europe pasūtījuma, izmantojot interneta aptaujas metodi, veica pasaules tirgus pētījumu aģentūra Ipsos. Pētījuma laikā 12 Eiropas Savienības valstīs (Čehijā, Igaunijā, Itālijā, Spānijā, Latvijā, Polijā, Lietuvā, Nīderlandē, Francijā, Slovākijā, Zviedrijā, Vācijā) tika aptaujāti 25 896 tiešās tirdzniecības uzņēmumu neatkarīgie pārdevēji-konsultanti, toskait – 527 Latvijā.
Aicinām iepazīties ar Latvijas rezultātiem.
Tiešā tirdzniecība – uzņēmējdarbība ar vienādām iespējām
Tiešā tirdzniecība ir uzņēmējdarbības modelis, kurā katrs var darboties savā tempā. Ienākumi, izaugsme, neatkarība, kvalitāte un brīvība ir galvenie iemesli, kāpēc tiešie pārdēvēji ķeras pie šīs darbības.
Tiešās tirdzniecības uzņēmumu pārdevēji – kas viņi ir?
- Dzimums, vecums, izglītība nav šķērslis panākumiem tiešās tirdzniecības biznesā.
- Kā liecina pētījums, Latvijā pat 9 no 10 tiešās tirdzniecības pārdevējiem ir sievietes, šī tendence ir raksturīga visai Eiropai (85 procenti sieviešu). Tādā veidā tiek veicināta sieviešu uzņēmējdarbība un samazināta dzimumu nevienlīdzība.
- Ar tiešo tirdzniecību nodarbojas cilvēki dažādā vecumā – gan studenti, gan vecāka gadagājuma cilvēki, bet visaktīvākais segments – 35–54 gadus vecas personas, viņi veido vairāk nekā pusi no visiem pārdevējiem (54%).
Elastīgas pelnīšanas iespējas un mazs risks
Tiešā tirdzniecība dod iespēju nopelnīt dažādos dzīves posmos: no papildu ienākumiem līdz veiksmīgai patstāvīgai darbībai.
Elastīgums:
- Nav vai ir mazi sākuma ieguldījumi;
- Nav obligātu darba stundu;
- Iespējas gandrīz neriskējot un nedaudz ieguldot, papildus nopelnīt vai attīstīt savu uzņēmējdarbību.
Gan īslaicīgi, gan ilgtermiņa papildu ienākumi::
- Piemērots studentiem, kam nav pastāvīgu ienākumu;
- Piemērots pensionāriem, kas grib papildināt savus nelielus ienākumus;
- 1 no 3 tiešajiem pārdevējiem izvēlas tiešo tirdzniecību, jo tā piedāvā ilgtermiņa papildu ieņēmumus.
Pētījumā atklājās, ka 13 procenti aptaujāto Latvijas pārdevēju, pirms izvēlējās tiešo tirdzniecību, apsvēra pašnodarbinātības iespējas, piemēram, sava mazā biznesa uzsākšanu.
Latvijas iedzīvotājus biežākie stimuli nodarboties ar tiešo tirdzniecību ir iecienītākās preces (72%), iespēja iegādāties preces ar atlaidi (70%), iespēja gūt papildu īstermiņa vai ilgtermiņa ienākumus (51%), iespēja uzlabot dzīves kvalitāti sev (savai ģimenei) (47%) vai vēlme attīstīt uzņēmējdarbības prasmes (32%).
Apmēram 82 procenti aptaujātie pārdevēji Latvijā strādā citus darbus un tiešajai tirdzniecībai velta līdz 8 stundām nedēļā.
Sociālais mazumtirdzniecības kanāls, kas uzplaukst mūsdienu pasaulē
Tiešā tirdzniecība nepārtraukti pielāgojas mūsdienu klienta vajadzībām, aktīvi izmanto arī modernās tehnoloģijas. Tomēr vienmēr tiek uzturēta personīga saikne ar klientu, neskatoties uz to, vai tā ir personīga tikšanās aci pret aci, vai pārdošana ar sociālo tīklu vai interneta palīdzību.
Personīgi kontakti ir tiešās tirdzniecības biznesa pamats:
- Personīgā tikšanās acs pret aci ir vispopulārākais tiešo pārdevēju pārdošanas kanāls.
- Individuālā apkalpošanas un personīga tiešā pārdevēja konsultācija klientam – galvenā tiešās tirdzniecības priekšrocība.
- Pielāgojoties mūsdienu patērētāju vajadzībām, sociālie tīkli kļūst arvien populārāks veids, ko tiešie pārdevēji izmanto, pārdodot preces un komunicējot ar klientiem.
Tiešo pārdevēju tiešās pārdošanas pieredze
Tiešās tirdzniecības uzņēmumi Latvijā var lepoties ar pārdevēju konsultantu augsto apmierinātību ar savu darbību un savstarpējo sadarbību.
Latvijas rezultātu ziņojums